SiteManager CMS Blog

Wat betekent Mobile First eigenlijk?

14 januari 2013 door Marlieke van Velthoven

Op online marketing blogs en technologische blogs komt tegenwoordig heel vaak de term “Mobile First” naar voren. Maar waar gaat dit nou eigenlijk over? En moeten we er iets mee? Of voldoen we al aan de mobile first eisen? Genoeg vragen en redenen om even alles over mobile first op een rijtje te zetten.

Hoewel het overlappende termen zijn maken we voor de goede orde even onderscheid tussen mobile first strategy en mobile first design. Zoals de termen al suggereren gaat mobile first strategy over de algemene beweging van PC naar mobiel, en mobile first design gaat specifiek over de consequenties die deze mobile first strategy met zich meebrengt voor het ontwerp van websites.

Mobile first strategy

Mobile first strategy staat voor de nieuwe trend om vooral te focussen op mobiele apparaten. Aangezien er op het moment meer mobiele apparaten verkocht worden dan PC’s, valt wel te concluderen dat mobiele apparaten zeer belangrijk zijn en blijven. Mobiele apparaten zijn overal en snel te checken, snelheid is dan ook één van de belangrijkste elementen voor een website. Een mobile first strategy houdt in dat alles rondom de mobiele apparaten draait, en dat PC’s op de tweede plaats komen.

Mobile first design

Niet zo lang geleden werden er mobiele websites ontwikkeld omdat de reeds bestaande websites voor PC niet geschikt waren voor mobiele apparaten. Met het ontstaan van adaptive en responsive designs zijn mobiele websites een stuk minder belangrijk geworden.

Een mobile first design is eigenlijk onderdeel van de mobile first strategy. Waar er voorheen gebruik werd gemaakt van graceful degradation wordt dit tegenwoordig vaker aan de hand van progressive enhancement gedaan. Bij graceful degradation wordt geprobeerd een geavanceerde website bedoeld voor PC, op een mooie (gracieuze) manier geschikt te maken voor mobiele weergaven. Dus de website wordt “gedegradeerd” zodat deze geschikt wordt voor mobiel, maar moet hierbij wel mooi/toonbaar blijven. Een andere benadering is om juist te beginnen met een basic website bedoeld voor mobiel, waar alleen de essentiële elementen inzitten, en vanuit daar een website te ontwerpen die bedoeld is voor de PC. Dit wordt progressive enhancement genoemd. Het ontwerp van een uitgebreide website vanuit een basis website gebeurt op zo’n manier dat de website bij weergave op een groot scherm niet saai of te basic wordt, dus met extra’s bij weergave op de PC. Er worden meer geavanceerde functionaliteiten ingebouwd, die pas worden getoond bij browsers die het aankunnen.

Dus graceful degradation start vanuit de focus op complexiteit en probeert dit te verminderen voor een simpelere ervaring. Progressive enhancement gaat uit van de basics, met enkel de essentiële functionaliteiten en maakt vanuit daar complexere toevoegingen mogelijk. 

Kan men nog zonder mobile first strategie?

Ja, er zitten ook nadelen aan deze strategie. Voor designers is het bijvoorbeeld lastig om vanuit de meest basic versie van een website nieuwe elementen toe te moeten voegen voor een uitgebreidere versie van de website. Met betrekking tot een website die vooral bedoeld is voor vertoon op grote schermen, is progressive enhancement dus mogelijk niet de optie die leidt tot de beste designs. Dit is geen probleem wanneer de website meer op mobiele apparaten bezocht wordt dan op computers. Echter, wanneer de website voornamelijk op computers bezocht wordt moet daar dus de nadruk op liggen. 

Welke strategie het beste werkt is per website verschillend, meer mobile dan scherm is over het algemeen wel de trend, maar geldt dat ook voor jouw website? Denk eens na op welke momenten jouw site het meest gecheckt wordt en pas hier je strategie op aan:

  • Wanneer de website gericht is op werkende of studerende mensen is het belangrijk dat deze op een groot scherm goed overkomt. Het is namelijk waarschijnlijk dat de website tijdens het werk of de studie achter de computer bekeken wordt. 
  • Wanneer de website gericht is op “lekker op de bank surfen”, kies dan voor een mobiele aanpak, mensen doen dit graag op tablets.
  • Wanneer de website snel gecheckt moet kunnen worden (bijvoorbeeld voor reisinformatie), kies voor een mobiele/smartphone aanpak. Mensen doen dit onderweg op hun smartphone en hebben geen behoefte aan super fancy site, maar aan snelle informatie. 

 

 

< Terug naar blogoverzicht

Vragen?

Wilt u dat wij u bellen? Dat kan!

Abonnementen

Blijf op de hoogte van onze producten en ontwikkelingen.

Neem contact met ons op

Science Park Eindhoven 5644
5692 EN Son

(040) 213 66 66